Wczytywanie鈥

Zalety i wady IF

Mimo wielu zalet, Intermittent Fasting nie jest bez wad.

Plusy IF:

  • ci臋偶ko si臋 przeje艣膰. Cz艂owiek powinien je艣膰 ok 2000 (kobieta) – 2500 (m臋偶czyzna) kcal. Policzmy dla 2000kcal .Je艣li roz艂o偶ysz to na 5 posi艂k贸w, tzn ze w ci膮gu jednego zjadasz 400 kcal.
    Prze艂贸偶my to na czas.
    Je艣li Tw贸j pierwszy posi艂ek jest o 7 rano a ostatni o 21 to ilo艣膰 spo偶ytych kalorii na godzin臋 wynosi ok 143 .
    Teraz zmniejsz ten czas do 8 godzin. Teraz na godzin臋 zjadasz 250 kcal.
    To prawie dwa razy tyle! Mimo, 偶e Tw贸j 偶o艂膮dek jest elastyczny, to nie mo偶e si臋 rozci膮ga膰 w niesko艅czono艣膰. Na pewno da Ci zna膰, 偶e wi臋cej jedzenia mu si臋 nie zmie艣ci 馃檪
  • redukcja tkanki t艂uszczowej
  • obni偶enie poziomu insuliny i cukru we krwi
  • zwi臋kszenie koncentracji – nie my艣lisz ci膮gle, 偶eby co艣 zje艣膰
  • poprawienie poziomu cholesterolu
  • zwi臋kszenie poziomu energii (do trawienia potrzebna jest ca艂kiem spora ilo艣膰 energii i krwi – je艣li nie trawisz jedzenia, moc idzie na inne elementy Twojego cia艂a)

Minusy:

  • konsekwencja. Musisz by膰 konsekwentny. Wybieraj膮c strategi臋 16:8 musisz si臋 jej ca艂y czas trzyma膰.
    Je艣li zaczniesz o 8 rano to ostatni posi艂ek b臋dzie o 16. Mo偶e by膰 Ci ci臋偶ko nie zje艣膰 podczas wieczornego wyj艣cia ze znajomymi. Je艣li rzadko wychodzisz – potraktuj to jako cheat day.
    Je艣li cze艣ciej – mo偶e warto przesun膮膰 godzin臋 pierwszego posi艂ku na p贸藕niej.
    Niekt贸rzy pomijaj膮 艣niadania, aby zacz膮膰 dzie艅 od obiadu – dzi臋ki temu mog膮 spokojnie je艣膰 p贸藕no wieczorem 馃槈
  • dyskomfort. Zw艂aszcza na pocz膮tku. Przeczytaj Pocz膮tki z IF.
  • niepolecany dla:
    • os贸b chude (BMI poni偶ej 18.5)
    • kobiet w ci膮偶y
    • kobiet karmi膮ce piersi膮
    • os贸b z niskim ci艣nieniem (przy innych zaburzeniach serca nale偶y skonsultowa膰 sie z lekarzem)
    • dzieci i osoby poni偶ej 18 roku 偶ycia
    • os贸b z zaburzeniami pracy nerek – dna moczanowa lub wysoki kwas moczowy
    • os贸b z zaburzeniami tarczycy
    • os贸b z zaburzeniami kortyzolu (hormonu stresu)